lørdag den 11. juli 2009

Det perfekte og det sjælelige

Jeg fik en spændende reaktion fra Kimpo, på min post om Sibelius Violin Koncert.

Klassisk musik drejer sig ikke om at være nørdet, jeg har højst læst teksten som følger med cderne, eller lidt generelt på Wiki.

Min kundskab baserer sig primært på at lytte.

Og der har Kimpo fat i noget, nemlig at kunstnere som forsøger at fortolke Beatles er en pest.

Fortolkning (ikke nye, frit fortolkede versioner) er så lige præcis, hvad man gør inden for klassisk musik hele tiden, og derfor falder det ikke altid lige heldigt ud, derfor skal musikerne, ud over at være talenter, uddannes meget grundigt.

Kimpo nævner Mendelsohns violinkoncert af Mehunin, også Mutters.

Mutter er jo den store violinstjerne, men Kimpo er ikke den første jeg møder, som synes hun ikke tænder, når hun spiller Mendelsohns og så meget andet. Han bliver heller ikke den sidste.
Den klarer en mere anonym violinist, Mehunin nemlig langt bedre, for han formår at tage følelserne inden for smokingen. Det gør Mutter ikke, aftenkjolen altså.

Men Mutter en en stjerne, fordi hun spiller perfekt, i teknisk forstand. Hun gør det også, når hun spiler rigtig hurtigt. Du skal lytte meget godt efter, før du finder en tone hun ikke rammer næsten hundred procent, og når hun ikke rammer, er det stadig mindst 90 procent hun rammer og typisk mere end det.

Men jeg genhørte lige Mutter med Mendelsohn, hun gør klogt i at holde sig til Brahms, Mozart, Vivaldi, osv. Noget med noget liv i, og krav til teknisk kunnen.

Noget alá denne her, sammenlign med Kennedys version (Karajan har angiveligt bestemt mest ud fra tempoet der spilles i. Og min forestilling ud fra, som jeg kender Mutter, og som hun ser ud i ansigtet, står hun og tripper for at lov til at fyre den af, mister tålmodigheden i en af de langsomme passager :) Eller måske rettere, slåsser med at holde det lave tempo som Karajan har dikteret -



Synes stadig Kennedy slår hende, og han gør det specielt, når der spilles blidt og følsomt, men faktisk også når der skal spilles hurtigt, dog med lidt flere mindre fejl, men meget få hos ham også, her spiller han også hurtigere, så giver sig selv.
(Hvis i kan lide Vivaldis fire årstider, så køb endelig studieoptagelsen med Kennedy, der er kvaliteten bedre og fejl luget ud):



Et stykke musik af Brahms, som ikke hører til den mest populære afdeling af den klassiske musik, men giver et indblik i hvad Mutter kan, som Mendelsohn giver et indblik i hvad hun skal holde sig fra:

3 kommentarer:

Kimpo sagde ...

Brahmsen med Mutter er fin og morsom. Vivaldi vinter: Kennedy er selvfølgelig bedre end Mutter, en hel del synes jeg.

/Kimpo, smagsdommer

Thomas Bolding Hansen sagde ...

Hehe, kan godt lide din smagsdommer underskrift :)

Er enig i at Kennedys er bedre, men tror Mutter havde foretrukket at spille den i samme tempo som Kennedy gør og havde klaret det bedre, end i Karajans tempo.

Men Kennedy er mere end teknisk god.

Anonym sagde ...

Søger man på "great violinists" er det Menhuins navn, der muligvis som betalt annonce dukker op. Han var ikke mere anonym end det:
http://www.bach-cantatas.com/Bio/Menuhin-Yehudi.htm
Peter Buch