mandag den 3. august 2009

Om at bakke for fulde omdrejninger

Der er stort set ingen grænser for, hvad vi spille med på som værende graverende forbrydelse mod den del af menneskeheden som har muslimsk observans.

Her er et eksempel. Et New Zealandsk mejeri selskab laver en billedreklame for mælk, som bliver vist i aviser i Bangladesh. På billedet er en kvinde med lukkede øjne som slikker mælkerester væk fra læben.
Dette er for så vidt en typisk mælkereklame, som også tit foregår med børn, der slikker sig om munden, fordi uhm, mælk er dejligt og godt. Dermed bør dens seksuelle dimension ikke overdrives.

Men hvordan reagerer man i Bangladesh? Med et ramaskrig.

Det er så en ting. Så kommer New Zealands reaktion på ramaskriget:

Trade Minister Tim Groser yesterday said the image was "totally inappropriate".

New Zealand Council of Women president Elizabeth Bang thought the billboard was offensive and was disappointed people would associate it with New Zealand. "We should not be having our name on things like that overseas," she said.
En ting er, at man selvfølgelig skal tilpasse en reklame til et land. Det giver sig selv, at det vil firmaet helst, for de vil nemlig sælge.
Noget helt andet er, at politikere kommer på banen med de helt store undskyldninger og at sagen i det hele teget løftes til den dimension.

Noget helt andet er, med den konstante bakken, når det er vores værdier mod vores - og det er det, for de er ikke forenelige - så kan det da næppe vare længe før vestlige kvinder går med slør og fredagen er helligdag osv. osv. salamiskive efter salamiskive bakker vi helt op i hjørnet, indtil vi indser at valget ud af det lille hjørne står mellem Islam eller kamp for civilisationen, den største civilisation menneskeheden nogensinde har set, eller et syn overvejende fastlagt 1400 år siden i et stammesamfund.

Og reklamen, hvad var hensigten egentlig med den?

New Zealand Dairy Products Bangladesh managing director Samsul Alam Mallick said that in the television version of the ad the woman was overjoyed that she had the strength to study until midnight after drinking the Diploma milk.

But, he said, the photo used on the billboard and in newspaper advertisements had been taken out of context and a dozen people, including Islamist politicians and hardliners, had telephoned to complain.


Muslimer som synes vi læser deres koran ude af kontekst, burde måske også stoppe med at angribe vores kultur helt uden for kontekst.

0 kommentarer: