lørdag den 31. oktober 2009

Danmarks første seriemorder

Med forbehold for at der har været en før, så kalder man ham Danmarks første seriemorder.

Det er vel at bemærke tre mord begået på vidt forskellige synspunkter.

Det rejser et principielt spørgsmål, burde denne mand nogensinde havde været sluppet fri?

Det mener jeg ikke. Det bør afhænge af om det vurderes, man fortsat er til fare for andre eller ej.

Det er så muligt, det er sket i det her tilfælde, for det er muligt at i dømme forvaringsdom på ubestemt tid - hvilket kan være livstid.

Det burde han så også havde fået og i øvrigt bevaret, efter mord nummer to.

Dødsstraf skal vi i mine øjne aldrig have. Der er en teoretisk chance for at en morder bliver uskyldigt dømt.

Men forsvaringsdom for en mand, der har myrdet to gange, eller begået alvorlig vold flere gange - afgjort!

Update: Nu har han hængt sig selv, men han regnede vel også ud, at nu var friheden slut.

Det principielle spørgsmål forbliver.

2 kommentarer:

Ulla sagde ...

Så vidt jeg er orienteret blev han idømt forvaring efter 2. drab pga. en alvorlig sindslidelse (schizofreni), men psykiaterne må jo have ment, at han var rask, eller i hvert fald ufarlig, da de lukkede ham ud. I virkeligheden er det umuligt at forudsige, hvordan sådan en fyr vil opføre sig i fremtiden. Det er der faktisk amerikanske undersøgelser, der har vist.

Thomas Bolding Hansen sagde ...

Det kan jeg kun forestille mig han er blevet.

Jeg undrer mig dog over, at han ikke blev det i første omgang.

Jeg kunne godt have den mistanke, at manden var psykopat og har spillet skizofren.