mandag den 27. oktober 2008

Lovens blinde vinkel

Justitia er jo som sagt blind, men nogle gange også lidt for blind:


En ven og jeg var på vej hjem i morgentoget efter en bytur.


På hovedbanegården kom der 4-5 larmende elementer ind i det næsten tomme tog, de begyndte at ødelægge og udøve hærværk, til sidst begyndte de at genere en ung pige, og det endte med at de prøvede at flå tøjet af hende, der greb vi ind og kom i klammeri med de pågældende bøller.

Det endte med, at min ven fik banket den ene voldsmands hoved ind igennem en af de tykke ruder, som er mellem gang og kupe, og en anden fik en brækket næse.

Nu kommer det paradoksale, min ven kom i fængsel i 4 måneder, og jeg fik en dom og samfundstjeneste i 60 timer.


De accepterer hærværk, de accepterer chikane, først da gruppen begynder at flå tøjet af en kvinde griber de ind.

Vi kender naturligvis ikke de nærmere detaljer og at smadre en mands ansigt gennem en rude er nok under alle omstændigheder en del i overkanten. Men det interessante kommer her:


Jeg mener, at er det OK, at gribe ind overfor disse uroelementer, men indgrebet skal stå i forhold til det uroelementerne har gjort.


Jeg mener ikke, at det er OK, at personer, der udøver hærværk og generer andre mennesker, skal have hovedet trykket gennem en rude og en anden have brækket næse. Jeg vil vurdere, at personerne skulle være fastholdt og overgivet til politiet. Politiet kan så herefter straffe disse for de overtrædelser de måtte have forøvet.


Altså to personer, skulle have kastet sig ud i at overmande og tilbageholde 4-5 åbentlyst og relativt uberegnelige personer med simple brydergreb og have afholdt sig fra alt som kunne give skader på disse personer. Urealistisk! man kan muligvis overmande en, men ikke to.

Altså hvis du ser en flok i færd med at ødelægge et andet menneskes liv, skal du gribe ind, men må kun gøre det på en måde som udsætter dig selv for fare, på en måde som ikke har en chance for at bringe situationen under kontrol i mange scenarier.
Møder du en 120 kilo bodybuilder i amokadfærd, skal du ind og bryde med ham, lægge ham ned på jorden og må ikke brække hans næse eller gøre andet som sender ham til langvarig tælling?
Alternativt kan du bryde loven ved at lade folk i stikken, noget som næppe medfører de store sanktioner, men bidrager til at ødelægge ofrets liv og tillid.
Men kan du ikke leve med det, må du vælge mellem at ryge på skadestuen selv, eller sende nogle af dine modstandere på den og blive straffet selv.
Kun i en 1vs1 situation, mod en rimeligt overkommelig modstander, kan man leve op til det her, eller hvis man er flere om en.

Jeg ved godt selv hvad jeg ville vælge, for jeg vil ikke lade et stakkels menneske i stikken, ej heller vil jeg ende på skadestuen eller værre, fordi loven stiller urimelige krav i en umulig situation. Så alt jeg kan håbe på, er at jeg aldrig ender i en sådan situation, eller hvis jeg gør, som jeg har gjort, at modstanderen eller modstanderne bakker ud.

Lovens blinde vinkel skal man helst ikke ende i.

0 kommentarer: