søndag den 23. november 2008

En kryptomarxists musikalske repetoir

Jeg ved ikke helt hvorfor? Men har altid haft en svaghed for Russiske komponister, i særdeleshed Rachmaninov, men også Shostakovitch, Tchaikovskij, Prokofviev.

Min yndlingskoncert er dog nok mest af alt Sibelius violinkoncert, som dog også er lidt mod øst.

Vivaldi, Mozart, Beethoven, osv. Det er smukt, elegant og livligt, men også for til tider for letbenet, ja måske ikke melankolsk nok?

Specielt Mozart trætter mig hurtigt, undtaget hans requiem, som ikke engang rigtig er hans.

Nej, så skal vi over i Bach, Mahler, Satie, før det bliver rigtig interessant og noget jeg kan lytte til længe af gangen, igen og igen.

En af de koncerter jeg har lyttet mest til, efter Sibelius, er nok Rachmaninovs anden Klaver koncert, som jeg også har haft den fornøjelse at opleve live.

Det er dog ikke den, jeg vil linke til i dag:

Først skal man kunne holde disse her ud, henholdsvist spillet og dirigeret af Rach himself:



0 kommentarer: