mandag den 21. april 2008

Kobling mellem spiritualitet og fornuft

Måske er det på sin plads, at understrege at jeg personligt ikke afviser guds mulige eksistens, eller noget som man godt kunne kalde Gud, men også så meget andet, foreksempel urenergien.

Det er en logisk antagelse, at noget kommer af noget. Altså har der været noget før universet blev til. En slags latent skabning og det kan ikke udelukkes, bevises eller modbevises, at det er noget alá en guddom eller skaberkraft.

Men der hvor filmen knækker for mig, er når religionerne begynder, at give deres ulogiske bud på, hvad denne Gud kunne være, kraftigt farvet af menneskelige egenskaber, som ikke engang udgør toppen af menneskelige kvaliteter? Endsige regner med denne som en absolut sikker og givet størrelse. Og oven i det "retfærdiggør" en tragisk og intolerant adfærd, der i yderste konsekvens koster menneskeliv.

Derfor mener jeg ikke, man skal afvise Gud, eller mystiske fænomener over en bred kam.

Men religionerne mener jeg ikke kan bruges til meget andet, end forskellige bud på spiritualitet. Bud der ikke nødvendigvis er bedre end andre bud. Bud der bestemt ikke er hævet over kritik og modsigelse. Bud der er meget begrænsede i både fornuft og empiri.

Det religiøse skal angribes med empiri og fornuft.
Der findes videnskabelige resultater som peger i retning af nytten af bøn og meditation.
men der findes også masser af empiri hvad angår religionernes fremme af intolerance, specielt i tilfældet Kristendom og Islam. Men kasteopdelingen i Hinduismen er ikke specielt sympatisk heller. Religiøse samfunds fiksering i fysisk og åndeligt armod, taler heller ikke for religionens fordel. Det er spildte kræfter i dogmatik og ritual konstruktionens navn.

Der findes muligvis mere mellem himmel og jord. Men der findes kun en vej til at skelne sandhed fra fiktion og løgn, det er den kritiske fornuft, koblet med substantielle beviser som ikke i sig selv skal overfortolkes.

Det ville nu engang være bedre, hvis intet var mere helligt for os end fakta, for at citere Harris frit.
Fakta er et vidt begreb, ikke blot et spørgsmål om videnskabelige fakta, men også et spørgsmål om hvilke faktuelle konsekvenser vores gerninger har over for andre.

Et fuldt fornuftsbaseret samfund eksisterer ikke, men hvis jeg skulle ønske noget, skulle det da være dette!

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

jeg kan helhjertet tilslutte mig din kritik af dogme baserede trosretninger og religiøse dogmatiker det setter regler for hvordan en troende har lov til at være i livet, regler der ikke har nogen form for logik eller er undersøgt for effekt. jeg er igang med at læse en bog om quantum fysik omhandlende empirisk data der beskriver hvordan vi alle er forbundet til hinanden og alt omkring os, ja faktisk til alting. Universet er i alt sin "enkelthed" energi, vi, jorden, alting er af denne energi. Fænomet kan observeres med rette udstyr. jeg har ikke arbejdet så indgående med teorien da bogen kom med posten i går men har allerede en oplevelse af at komme på rette hylde med mine tidligere defuse og famlende forsøg på at forklare min spiritualitet med mere end et enkelt ord. Samhørighed med naturen og universet, at have oplevelser med min meditation der for mig er spirituelle og livsbekræftende.jeg har med denne "gamle" indsigt fået et sprog og en invitation til personlig vækst. jubii. tænker på at lave en blogg. Min aller første. tak for inspirationen

Thomas Bolding Hansen sagde ...

Det lyder spændende. Skriv endelig blogtitel eller smid et link når du har gjort det.

Inpirationen, den er der for the taking :)

Tina Petersen sagde ...

Hej, jeg hedder "Tina Petersen" Jeg er fra Odense, Danmark. Jeg var gift i 9 år med Oliver, og vi havde begge to (2) sønner sammen. Oliver var min elsker i gymnasiet, min drømmemand og jeg elskede ham mere end ord kan udtrykke. Pludselig begyndte min mand at sove ude og give forskellige undskyldninger for, hvorfor han ikke kan komme hjem. De børn, der plejede at altid have været omkring deres far, ser nu byg. Han begyndte at have affærer med andre kvinder uden for ikke at overveje, hvordan børnene eller jeg vil have det.

Hele min verden blev knust, og det ser ud til, at jeg mistede den eneste person, jeg nogensinde virkelig har elsket. Det blev værre på et tidspunkt, at han anmodede om skilsmisse ... Jeg prøvede mit bedste for at få ham til at skifte mening og blive hos mig og børnene, men al indsats var nytteløs. Jeg bønfaldt og prøvede alt, men stadig, intet virkede.

Gennembruddet kom, da nogen introducerede mig for denne vidunderlige, store stavebeslag, der til sidst hjalp mig med ... Jeg har aldrig været fan af ting som dette, men besluttede bare at prøve modvilligt, fordi jeg var desperat og havde intet valg ... Han bad specielle bønner og brugte rødder og urter ... Inden for 2 dage ringede Oliver til mig og var ked af alt det følelsesmæssige traume, han havde forårsaget mig, han flyttede tilbage til huset, og vi fortsætter med at leve lykkeligt som en stor familie igen. hvad et vidunderligt mirakel doktor Zuzu gjorde for mig og min familie. Han hjalp mig også med at løse mit gigtproblem, som jeg har beskæftiget mig med i årevis

Jeg har introduceret ham for en masse par med problemer over hele verden, og de har haft gode nyheder ... Jeg er overbevist om, at nogen derude har brug for hans hjælp. For hastende hjælp af enhver art, skal du kontakte doktor Zuzu nu via hans e-mail: doctorzuzutemple@gmail.com eller WhatsApp ham på +2347013499818 og også kontakte doktor Zuzu på Viber via +2347013499818