mandag den 28. september 2009

Jeg så den ikke -

Men jeg tvivler ikke på den har sin sædvanlige tendens til at gøre højreorienterede til dumme svin, og venstreorienterede til renhjertede, altså dybt ind i ikke bare klichéernes verden, men også konspirationsteoriernes.
Nogle tror man skal mistænke magten, blot fordi de er magten, altså bortset fra når de er venstreorienterede, så er de jo drevet af godheden selv - ahem!

Nå, DR selv har lavet en afstemning:



Ved ikke mindre end et mirakel ser 12 procent intet politisk farvet i serien.

Farveblindhed har fået en ny dimension.

Objektivitet er en illusion, men man kan godt lave noget som er langt mere neutralt.

Den sidste serie så jeg kun et par afsnit af, lige som kongekabalen, bliver jeg vanvittig af så forsimplet og konspiratorisk syn på politik.
Det som skaber stor kunst, er det som viser nuancerne. Tag for eksempel en serie som Generation Kill, så formår den både at være kritisk og fair, omend nok nærmere med tendens mod krigen end for den.
Et monokromt verdensbillede båret af Politikens manikæiske verdensbillede prædiker for de allerede frelste, og giver os andre dårlig smag i munden, og krampe i de krummede tæer.


6 kommentarer:

WilliamJansen sagde ...

Jeg bemærker at DR ikke har en "jeg ser ikke det omtalte program"-mulighed i deres afstemning.

Selvfedme.

Mia sagde ...

Det burde være: "Jeg ser ikke det omtalte program, fordi jeg gav op på forhånd!

Måske burde DR vise de omdiskuterede dele af programmet i et kort klip for herefter at bede folket tage stilling til, om det burde have været en mere politisk neutral serie.

Thomas Bolding Hansen sagde ...

Eller:

Jeg undgår helt DR, "livet er for kort til det bras."

Ja, jeg undrer virkelig at nogle kan opfatte det som upolitisk.
Men de har vel set den? Så at vise klippet igen gør vel næppe en blind til seende.

Thomas Bolding Hansen sagde ...

Personligt var Krøniken allerede over vippen for mig.
Det var før jeg var så kritisk over for DR, som jeg er nu.
Før i tiden gad jeg bare sjældent se det.
Nej, vi skal nok helt tilbage til EU dækningen i begyndelsen af halvfemserne, ved nærmere eftertanke, hvor de første skår gik i glæden.

Mia sagde ...

Hvis man opfatter den serie som upolitisk, så har man enten en svigtende hukommelse, eller også lyver man.
Jeg tænker, at man ved at vise klippet ville komme de senildemente til undsætning;-)

Thomas Bolding Hansen sagde ...

Og måske de distræte med :)