mandag den 1. juni 2009

Jeg er målløs - skoldet af spildt kaffe

Jeg tror ikke mine egne øjne. Jeg fatter ikke, hvordan det kan hænge sammen? Jeg er fuldstændig overrasket og ved ikke, hvad jeg skal sige? Det havde jeg slet ikke forestillet mig - nej, nej, nej.

Nej, glem alt om ovenstående. Det er nemlig fuldstændig løgn. Jeg er ikke spor overrasket. Nok har jeg skrevet mange digte, men digte er en litteraturform, ikke en måde at fornægte en ubehagelig virkelighed på.
Velfærdssamfundet Danmark er en mærkevare i Mellemøsten. Når folk gerne vil flytte fra Irak fordi landet er håbløst kaldes de flygtninge. Hvad skal man så kalde dem, der gerne vil flytte fra Egypten, Marokko, Libyen, Tyrkiet osv. og som i øvrigt gør det i højt antal?

Græsset er ikke altid grønnere på den anden side, men for mellemøstens befolkning er det så absolut.
Falske papirer og pas, tudehistorier med en dramaturgi langt ude ved overdrevet. Jo, livet er farligere i Irak end i Danmark - indtil videre. Det er også farligere i Nordamerika, Mexico og i Sverige end i Danmark. Det er farligere i Sydamerika og Asien og langt, langt mere farligt i Afrika. Det er stort set farligere alle andre steder.
Må vi være her i fred?

Ja, jeg er kynisk. Men jeg har ret.

Dagens ikke surprise fra Ekstra Bladet:


Hver uge flyver tre rutefly med feriegæster til Iraks hovedstad Bagdad. To gange om ugen letter flyene fra Stockholm, mens der er en enkelt afgang fra Malmø. Irakerne er ikke bange for deres sikkerhed i Bagdad. Det skriver Ekstra Bladet mandag.

– Alle medier viser et forvrænget billede af sandheden i Irak. Vi har snakket med familien i Bagdad, og de siger, der er sikkert at komme derned nu, fortæller den ældste datter i familien Alshara, der består af far, mor og seks børn til Ekstra Bladet.

Bagdad, her tales om farlige Bagdad. Midt i Sunnitrekanten.

Hos Dansk Flygtningehjælp har de ikke hørt om ruteflyvningerne til Bagdad.

– Det er nyt for mig, at irakere tager på ferie i Irak. Jeg ved ikke, om det hænger sammen, og jeg har selvfølgelig lidt svært ved at forstå det, siger generalsekretær Andreas Kamm.

Nej, det siger du ikke. Måske skulle du prøve at læse noget andet end Politiken? Hvem som ikke vil forstå, forstår ikke - mej ikke fostå.
Holder han nu op med at påstå, at det er alt for farligt i Irak, til at man kan sende folk tilbage?
Lad os da få hele Afrika her op. Der er for farligt dernede og det hele er vores skyld.


Du kan jo købe dig til sikkerhed. De her folk, der tager til Irak på ferie, har nok et job, og de har givetvis penge til at betale for sikkerheden, siger Tove Auda, der er frivillig pressetalskvinde for ’Irakerne i Kirken.’
Præmiebortforklaring. Hvornår får vi egentlig en højpoleret pris med klækkelig præmie, for årets mest indvandrervenlige og bortforklarende citat?
Nå, nej. Der ville være alt for mange kandidater, til at gøre det menneskeligt muligt for en jury at udvælge det mest prima eksemplar.

For god ordens skyld har DR også historien. Tak for et lille plaster på licenspengesåret!

1 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg forstår ikke din overraskelse. Grunden til at UM fik en aftale hastegennemført, var jo NETOP pga. af afsløringen om at irakerne tog på ferie i hjemlandet. Der var historier om den nye direkte linie i Skurup mv. Hvor kort er folks hukommelse egentlig?