fredag den 26. juni 2009

Single tasking - stress og tragedier

Ikke et ord om Bagger eller Jackson her, det skrives der rigeligt om.

Men et 1 årig barn er dødt fordi en angiveligt stresset far simpelthen glemte barnet i bilen.

Når mænd fylder deres hoved med noget, fylder det simpelthen det hele, sådan generaliserende sagt.

Jeg har heldigvis kun selv glemt at slukke kogeplader og den slags, og manden er angiveligt angrende i den grad for resten af sit liv, så det er ikke det jeg vil vade i.

En psykolog kommer med et ikke helt dårligt bud på, hvorfor manden kan have handlet som han har gjort:

- Det kan også have været en særligt udfordrende arbejdssituation, han har stået i den dag, noget som har optaget hans mentale kapacitet og fået ham til at være fraværende i morgenens øvrige opgaver, siger hun.

Og det er rent faktisk en måde, vores hjerne reagerer på, når vi udsættes for stress - den får os til at fokusere på den opgave, der også stresser os.

- Hvis vi er stressede lige nu og her, så bliver vores hjerne faktisk rigtig god til at være struktureret og fokuseret, men vi får også lidt tunnelsyn. Og hvis han har været meget optaget af en særligt udfordrende opgave på arbejdet den dag, så kan der være sket det, at alle de andre rutiner i hjernen, de har måttet vige.

Min pointe her er børnenes tarv generelt. Dette er et ekstremt eksempel, men jeg mener at stress er en stor del af forklaringen på at manglende omsorg og opdragelse i dag er så udbredt.

Arbejdslivet fylder mere. Vi ser mere tv end nogensinde. Internettet kommer oven i. I alt dette forsvinder nærværet med familien. Det synes jeg ikke er en god udvikling. Omend internettet og tvet er en dejlig ting, og et godt arbejde har værdi i sig selv. Så skal der balance i tilværelsen, og i øvrigt balance inden i en selv.

Nærvær!

Det gælder om at leve i evigheden og dog høre stueuret slå”.
Søren Kierkegaard

2 kommentarer:

Mette sagde ...

Jeg fandt lige den her: http://www.psykisksundhed.dk/stress
Hvad er stress og behandling af stress, på en psykologs hjemmeside. Jeg synes det er meget interessant.

Thomas Bolding Hansen sagde ...

Jeg har selv prøvet mindfullness og i øvrigt en masse andre meditationsformer, og forskning viser også, at det har en gavnlig både psykisk og fysisk effekt, uanset om man tror på alfer eller ej.

Som gammel buddhist ved jeg, at sindet kan tøjles og renses, og i sidste instans blive roligt og fuldstændig tilstede i nuet.

Personligt da jeg opnåede den tilstand, som meget ung, blev jeg bange for at det ikke nødvendigvis var godt, for jeg blev fuldstændigt frygtløs og totalt stærk, om så en bil kørte ind i en, ville man være helt upåvirket inden i og bare lade kroppen være krop. Men ser man programmet Stan Lee Superhumans, så vil man finde ud, at sindet bestemmer utroligt meget, om ikke alt?

For at vende tilbage til den gode Thomas Jefferson:

Nothing can stop the man with the right mental attitude from achieving his goal; nothing on earth can help a man with the wrong mental attitude.

Men hvis du skal slippe alle kræfterne fri inden i, så skal du have den rigtige retning og moral, hvis det er noget som involverer omverdenen. Eller kaste dig over noget harmløst, som at kontrollere din egen smerte.