fredag den 9. oktober 2009

Foto odyssé til Aarslev Engsø

I dag var det forår, altså hvis man ikke lige vidste bedre, føltes det faktisk sådan. En dag selv de mistænkeligt gule og røde blade, de mange edderkoppespind og små kriblende nyedderkopper ikke kunne trække meget fra.

Det var en af de sjældne, ekstra dejlige, milde, smuk og vindstille dage.

Århus er rig på smuk natur, skove, søer, hav.

Men Aarslev Engsø er min klare favorit. Søen, fuglene, men mest af alt landskabet, med dets utrolige mange forskellige farver og planter.

Jeg havde naturligvis kameraet med. Selv om det ikke kan yde naturen retfærdighed, så gør det jobbet markant bedre målt mod mit gamle kamera.

Odyssén starter nu og billeder kan naturligvis komme op i fuld størrelse, hvis man klikker på dem:


Dette er Brabrandsøen, som ligger på vejen derud.



Dagens skyformationer kunne have taget al opmærksomheden alene


Der sidder altid en svartbag der, er den limet fast? I dag var der også en fiskehejre og lidt af det løse



Jeg tror nogle gange, jeg er smuttet for tidligt til paradis, når jeg er derude. Det håber jeg billederne kan give en forståelse for?



Det er på max zoom, 20 x. Sådan ser den anden side af søen ud, hvis man er til skov og når man ikke gider at gå derover:)



Nul asfalt at vandre på, godt det samme, hvem ville bytte dette panorama?


Ikke helt tilfældigt, den hedder "Engsø"


Nogle for mig ukendte fugle? Desværre kunne jeg komme tættere på før de forsvandt. Og autofokus blev lidt forvirret af græsstråene, så billedet er sløret.

Så er der dømt rene grønne omgivelser


Og næsten helt blikstille var der.


Grønt i alle afskygninger, selv stien er næsten væk her.



Blikstille nok til at se dobbelt, og efteråret er om ikke andet farverigt.



At fange en fugl i flugten er altid en spændende udfordring, som skal forfølges, når det er en kæmpefiskehejre, eller rovfugl.



Heldigvis landede den også, og så fik den lige med fuld zoom, det er jeg og kameraet egentlig begge sluppet godt fra.

Alt i alt en dejlig dag og ganske tilfreds med Canon SX20, specielt hvis man måler det i forhold til mit gamle Olympus UZ 510.
Zoomen, ja håbede den var mere kraftig. Men farverne er helt ok, og der findes kameraer som er lettere at ryste med, end dette.

Håber mine læsere har en hurtig internetforbindelse, til de mange billeder:)

7 kommentarer:

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

hej Thomas !

dejligt at læse om dine oplevelser fra årslev Engsø....man fornemmer du nyder at være derude og det forstår jeg godt...dejligt sted..jeg har dog aldrig været der, men det kan jo være jeg engang skulle besøge stedet....det er jo ikke så forfærdeligt langt fra randers, hvor jeg bor.

tænkte på at de der fugel, som du ikke kender muligvis kan være viber...det er dog lidt svært at se...og jeg kender godt det der med at apperatet automatisk fokuserer på græsstrå, ret irriterende.....men nogel floote billeder du har taget, synes jeg .....jeg bliver helt inspireret til en tur ud i naturen...

Thomas Bolding Hansen sagde ...

Det er absolut værd at besøge, blot ikke på en blæsende dag, da der ikke er ly.

Ja, de ligner viber af en slags, men har ikke kunne finde andet end den normale vibe.
Jeg kunne ikke se dem, før jeg fik dem forstørret op derhjemme, måtte filme dem på cirka 150 meters afstand.

Der er en planche derude med de fugle som normalt er spottet derude, den kigger jeg lige på næste gang. Mener muligvis den her fugl er på dem.

Jo, naturen kan være utroligt dejlig.
Her i Østjylland er vi priviligerede.
Jeg tænker på at tage en kameratur næste sommer rundt på Djursland, på cykel.

Mia sagde ...

Forleden dag kom jeg til at tænke på, hvordan det må have været for Morten Messerschmidt at være studerende på KU.
Man skal, formoder jeg, være en temmelig selvsikker mand for at kunne tage til en mundtlig eksamen hos en flok eksaminatorer, der formodentlig ikke ønsker een succes.
Har du oplevet nogle ubehageligheder i forbindelse med din blog eller tilknytning til NOMOS?


Her skal du få et digt fra mellemkrigstiden af Tom Kristensen, der med sin skælmske frækhed er mindst lige så aktuelt nu, som den dag det blev skrevet:

Angst

Asiatisk i Vælde er Angsten.
Den er modnet med umodne Aar.
Og jeg føler det dagligt i Hjærtet,
som om Fastlande dagligt forgaar.

Men min Angst må forløses i Længsel
og i Syner af Rædsel og Nød.
Jeg har længtes mod Skibskatastrofer
og mod Hærværk og pludselig Død.

Jeg har længtes mod brændende Byer
og mod Menneskeracer på Flugt,
mod et Opbrud, som ramte Alverden,
og et Jordskælv, som kaldtes Guds Tugt.

Ville du for øvrigt sige, at du var højere eller mindre end Takeshi Kaneshiro?

Thomas Bolding Hansen sagde ...

Nej har ikke oplevet nogle ubehageligheder. De ville uanset omfanget heller ikke gøre en forskel, andet end at gøre mig mere trodsig og beslutsom.

Højere end Takeshi Kaneshiro? Klart, se ham i nærheden af Zhang Ziyi, han er vist ikke særlig høj.

Det er jeg nu heller ikke efter hjemlige forhold, 180 cm. Til gengæld er jeg lidt bredere end gennemsnittet.

Mia sagde ...

En trodsig, beslutsom og trind herre i sin bedste alder :-)
180 cm er nu ikke en højde, man sådan skal kimse ad, synes jeg.

Thomas Bolding Hansen sagde ...

Trind og trind :)

Den ved jeg nu ikke med, man kan jo godt være bred på en anden måde. Uden at ligne Mr. Universe dog :)

foreksempel ved at måle lidt ekstra omkring brystkassen, næsten 20 centimeter mere end Mike Tyson :P

At han så har flere bøffer, det må jeg leve med :) Jeg er tung nok, når jeg skal op af flere kilometer bakke og omkring 100 meters stigning, fra byen af på min cykel:)

Mia sagde ...

Den ville du altså ikke have siddende på dig! Men jeg har jo kun set eet billede af dit ansigt, så hvordan i alverden skulle jeg kunne vide, at du ikke mente trind, da du sagde bred?

20 centimeter mere end Mike Tyson:p Det ønsker jeg at se billedlig dokumentation for først :)

Sørgeligt, at du skal arbejde indtil mandag.

once was mine
now undone,
turned blue like New
Orleans,
and went down like
a southern sun,
I still feel you

God arbejdslyst ;)

http://www.youtube.com/watch?v=_rqtMxu_h9M&feature=related