Jeg har gransket TV udsendelserne på det seneste. De glimrer ved fraværet af gode actionfilm, western og den slags, altså udover b og c varianter af samme. Til gengæld må er der ikke problemer med at finde thriller, romantiske komedier, drama. osv.
Er der kun sport tilbage til os mænd? Gad vide hvordan det kønsnoterede planlægnings budget ser ud hos tv-selskaberne?
Hvordan får vi mange seere så billigt som muligt?
TV2 film sender så lige nu her "Knockaround guys", som er en ok action film.
søndag den 2. august 2009
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
14 kommentarer:
TV er vist mest for kvinder i dag. Jeg ser i hvert fald næsten aldrig TV og har endnu til gode at se en film fra start til slut på det nye 42" fladsskærms-TV jeg købte min kone i fødselsdagsgave. Jeg tror vistnok hun er glad for det.
Hæft dig i øvrigt ved TV-reklamer, som jeg engang imellem faktisk ser. Jeg bliver tit slået af hvor nedgørende de er overfor mænd og åbenbart er mænd i reklamene-universitet rene hulemænd, båtnakker eller drengerøve, som skal hundses rundt med af deres kærester eller koner.
Mine "favoritter" er når reklamerne bliver voldelige. Jeg husker specielt en reklame for Sportigan hvor du ser en kvinde ælte noget dej i et køkken, en mand kommer så ind i køkkenet og drikker af en karton mælk fra køleskabet. Da han vender sig om står hans kone/kæreste med dejen i hånden og tyrer den ind i maven på ham. Ha-ha-ha. God sportsreklame.
Jeg har tit tænkt på om det så mon ville gå an at lave en reklame med modsat fortegn, hvor det er en kvinde som får en lussing eller deslignende.
Hvad øøøh..Thomas, er du ved at blive til Kimpo?
;-)
Nej, Lotte, jeg har bare en trang til det politisk ukorrekte, eller alternativt til at vende det i hovedet, som der kun være noget om:)
Og så må tv - selskaberne vel gå efter det som giver flest seere for billigste penge.
Og der satser de så tilsyneladende primært på sport, for at få os lænket til skærmen.
Alternativt har de opgivet de mandlige seere, for de har spredt sig over de mange discovery - history - sportskanaler, der er, eller er slemme til at zappe væk fra reklamerne.
Jeg zapper dog ikke væk fra dem, jeg skriver typisk en kommentar på en blog mens de kører :P
Jo men, og denne kamp har jeg haft med Kimpo i ÅREVIS, handler ikke primært om, at tv er feminiseret. Begrebet er dumt fordi, det ikke er fyldestgørende. Der er tale om et modernitetssymptom der forråder alle. OGSÅ kvinderne.
Ser du kvinderne vil nemlig heller ikke have den orden. Så der er også tale om højforrædderi af dem alt den stund ingen kvinde kan respektere en mand, der ikke er en mand. Skilsmissestatistikkerne er min bevisføring i dén forbindelse.
Sammenlign det med tørklædedebatten. Ok, hvis tørklæderne er kvindeundertrykkende, hvad er så det mandesyn der mener det er nødvendigt at skærme manden fra kvinden?
Den type tv er ikke mande-nedladende. Den er primært kvinde-nedladende.
;-(
Hmmm forråder kvinderne, ja det kommercielle er jo for såvidt kønsneutralt, men ikke cashneutralt.
Men når bedste sendetid går til romantiske komedier på en lørdag aften, nærmere end actionfilm, på reklamefinasierede kanaler, så er vel nogle mere forrådt end andre :)
Med andre ord, de kommercielle muligheder ligger mere i de ene end det andet, hvilket så afspejler, hvad der er kollektivt mest attraktivt, det vil sige hvilke værdier der en in i samfundet.
Eller kønshybride film som thrillers.
Og derfor det feminiserede TV. Det henvender sig til et feminiseret samfund.
Lige som reklamer tager udgangspunkt i hvem den hypotetiske forbruger er.
Det vil sige øl reklamer for drengerøve. Tips reklamer for maskuline fordomme, og så alle forbrugsvarerne for fuldt østrogen.
Nu lyder jeg som Kimpo, men måske har han også lidt ret. :)
Kommercielt TV forråder så til gengæld dem, som ikke interesserer sig for det som specifikt giver store seertal, men vil have noget at tænke over, nærmere end blot underholdes, uanset køn.
"Men når bedste sendetid går til romantiske komedier på en lørdag aften, nærmere end actionfilm, på reklamefinasierede kanaler, så er vel nogle mere forrådt end andre :)"
Nej Thomas. Det er offertænkning.
Jeg siger og skriver, at også kvinder kan lide en god kamp, en god aktionkommedie, et værktøjsprogram og fyld selv på. De kan lide, at det giver dem "lov til" at være kvinder. Spørg ENHVER kvinde. Seriøst Thomas. Spørg de næste 5 kvinder du møder og så skriv her, hvad de sagde. Jeg siger, de sagde Lotte har ret ;-)
For fanden, hvorfor tror du så mange kvinder er begyndt at gifte sig "ned af" og med danskere med anden etnisk baggrund. Det er da fordi, de OGSÅ er trætte af denne kønsudvanding. Det er en grov nedvurdering af kvinder at tro, at hvis bare de får Oprah, så er de tilfredse.
Der mangler i den grad nuancer og ydre perspektiver i debatter som denne.
Det her er ikke mændenes kamp, det er en kønnenes kamp og kvinderne fordummes væsentligt på TV-shop, romantik og reality-tv-kontoen. Det mener jeg faktisk er substantielt værre end det mænd ikke får noget bestemt for licenskronerne.
Hvad får par til at hænge sammen?
Ligheder?
Nej - forskelligheder. Provokationen, chokket over forskellen, det at vi ikke er ens. Den lille forskel osv.
Hvad sker der, når der laves om på den lille forskel?
Så taber man BÅDE mænd og kvinder i og med ensretningen.
Ordentlige kvinder sender deres mand til forbold og går på tøjindkøb med veninderne, hvor de bestemmer, hvad han skal have på. Pengene passer. Han får omsorg og opmærksomhed, de får mulighed for at vise omsorg og opmærksomhed.
Kvinder vil gerne beundre mænd, det kan de ikke, hvis de sidder og søber til Det Lille Hus KONSTANT !!
Ingen af os har interesse i den nuværende orden.
;-)
Offerroller, ram lige en øm tå :P
Men hvis kvinder virkeligt ville se actionsfilm, var det vel primært dem som blev vist i den bedste spilletid på en Lørdag aften, eller rammer tv stationerne helt forkert, når de forsøger at få flere seere og flere penge for reklamer?
Jeg tvivler ikke på at kvinder på denne blog godt kan lide en god actionfilm.
Men hvad med dem som læser Politiken? :P
Reklamer er oftest en hån mod intelligente mennesker, uanset køn.
Men de henvender sig heller ikke til intelligente og selvstændige mennesker, for deres valg flyttes nemlig ikke af reklamer.
Jeg tror ikke mange kvinder går efter maskuline mænd. Bortset fra når de har ægløsning.> Men når de leder efter en livspartner, går de mere op i prestige og en mild feminiseret mand. :)
Ansigts ar på en mand tiltrækker kun kvinder som er interesseret i et kort forhold.
Thomas, gå nu ud og spørg de fem kvinder, jeg foreslår.
Det her er snik,snak.
Dine eksempler er lette at tilbagevise.
Der er tale om langt mere magtfulde mekanismer. Vi må starte med en lille undersøgelse.
;-)
Jeg kan da godt komme i tanke om nogle stykker som passer på beskrivelsen.
Men jeg kan da også komme i tanke om selvsamme, som falder i svime over netop nuttede feminiserede mænd, selv om de også er tiltrukket af det maskuline.
Undersøgelser viser nu en gang, der er forskel på hvem kvinder bliver tiltrukket af, alt efter ægløsningen og alt efter om de leder efter sex eller en partner at bo sammen med og få børn med.
Kvinder bliver altså tiltrukket af begge, alt efter om vi taler instinkt eller følelser. Samme kvinde.
I øvrigt. de kvinder som bliver mine venner, rummer jo per definition en åbenhed over for, hvad jeg er.
Andre kvinder bliver tydeligt utrygge, eller afvisende.
"Andre kvinder bliver tydeligt utrygge, eller afvisende."
Yes...
Og du kan nu konkludere, at Lotte leger bedrevidende på kvindekontoen efter MANGE års feltstudier....og altså vedgår at kvinder godt kan finde på at lyve. Jeg er tilbage hvor jeg startede, det gør de fordi, de ikke aner, hvad de skal gribe og gøre i. (ganske som mændene)
:-(
Den sidste kommentar var min, glemte bare at logge ind.
Well Lotte som kvinde og intelligent, har angiveligt også nogle bedre forudsætninger, for at forstå sit køn, end jeg har.
Videnskaben kan så hjælpe lidt, på en måde jeg kan forstå :)
Send en kommentar