søndag den 1. november 2009

Statsfascisme på den fede måde

Samfundet løber aldrig tør for syndebukke, så længe som at der findes fede mennesker, rygere og andet skidtfolk.

Statsfascisme er når man blander sig i andres privatliv. Realistisk set er man nødt til at blande sig, når folk foreksempel forsøger at begå selvmord, eller er til fare for andre.

Men det burde være indlysende, at der skal være grænser for, hvor man blander sig.

Den her går i mine øjne over stregen:

Ifølge FOA og 3F er der en stigende tendens til, at medlemmer med ryg- eller benskader efter et langt arbejdsliv får afslag på førtidspension og fratages deres sygedagpenge med besked om at tabe sig. Det skriver Jydske Vestkystens netavis jv.dk.

"Man tværer nedslidte mennesker længere ned under gulvbrædderne, end de allerede er. Der er ingen mennesker, som længes efter at blive førtidspensionister. Og medmindre en læge vurderer, at en skade udelukkende skyldes overvægt, er det fuldstændig urimeligt," siger FOA's næstformand Mona Strib til jv.dk.

Det er ikke fordi jeg er tilhænger af at førtidspension skal være let og gnidningsfri. Et samfund kan ikke fungere ved at kassere 5 procent af befolkningen, eller en større andel af arbejdsstyrken for småting.

Men når man tager i betragtning, hvilke diffuse sygdomme man normalt førtidspensionere med, så skal der også være mening med galskaben.

Mona Strib tager også så afgørende fejl, når hun påstår, at der ikke er nogle som længes efter førtidspension - se foreksempel dette advokat stemplede brev til en læge:

En praktiserende læge fra Nordsjælland har fremsendt følgende, som han har modtaget fra en advokat:

»[patientens navn] har rettet henvendelse til mig i forbindelse med ønske om førtidspension.

Som advokat for [patientens navn] udbeder jeg mig oplysning om hans helbredsmæssige situation. For at få førtidspension skal den helst gå ud på, at hans erhvervsevne er meget lav, og at den ikke vil blive bedre trods forsøg herpå hidtil.

For god ordens skyld bemærkes, at evt. udgifter til Deres assistance er mig uvedkommende, men skal betales af det offentlige eller af min klient.

Hvis man pudser en advokat på sin læge, så er man vel ikke helt uinteresseret i førtidspension?

Jeg kender personligt tilfælde, hvor personen bestemt ikke kan betegnes som uinteresseret, såvel som hvor det ikke er helt frivilligt.

Når jeg stejler over dette, er det heller ikke fordi jeg mener at personen som er overvægtig nødvendigvis er helt uden ansvar. Omvendt mener jeg ikke at personen som er overvægtig nødvendigvis er selvforskyldt, eller at overvægt er lig med dårlig helbredstilstand, for det er den ikke, hvis man får nok med motion.

Det som jeg mest stejler over er det forhold, at man går efter helbredsproblemer som er synlige og overser helbredsproblemer som er mere usynlige.

Her tænker jeg på personer på som bevidst underernærer sig selv. Her bliver man først opmærksom på problemet når vedkommende ligner en koncentrationslejrfange og iøvrigt er tæt på at lide samme skæbne.

Kunne man forestille sig en sagsbehandler som siger til den meget tynde ansøger om førtidspension - "jeg vil altså ikke bevilge dig førtidspension, før du har prøvet at spise ordentligt."

Hvad kroppen kan holde til afgøres i høj grad af kosten, det ville være sindsygt at kaste sig ud i en lang arbejdsdag på en skål salat. Det i endnu højere grad, hvis arbejdet forudsætter fysisk arbejde.

Jeg vil mene at undervægt er mindst lige så stort et problem, som overvægt.

For at slet ikke at tale om, at presse mennesker til at tabe sig hurtigt også kan være livsfarligt.

Underernæring er stort set altid livsfarlig, hvis graden er stor nok. Den findes som selvvalgt selv her i den rige verden.
Overvægt under BMI 35 er ikke nødvendigvis livsfarlig, eller i det hele taget helbredsfarlig, det afhænger af motion og hvilken kost man spiser, vægtandelen af muskler og skelet, nærmere end BMIet.

3 kommentarer:

Lotte sagde ...

"Når jeg stejler over dette, er det heller ikke fordi jeg mener at personen som er overvægtig nødvendigvis er helt uden ansvar. (..)

Hvad fanden snakker du om, Thomas?

Skal vi tage problemerne fra en ende af?

Talater, hormonforstyrrende stoffer generelt, divergerende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen i årevis med den selvfede og selvbestaltede Arne Astrup i spidsen i snart to årtier; Spis ris, brød, pasta og kartofter. Skide godt og så gjorde vi det, og blev federe og federe og så kom Atkins fra USA og sagde: Det holder ikke kulhydrater er synderen. Astrup det selvfede svin sidder der endnu med sine anbefalinger, og nægtede, at DET havde noget på¨sig, så stak han piben ind og måtte krybe til korset, måske var der ALLIGEVEL noget om snakken. I mellemtiden var en hel halv generation forgiftet, den sunde fornuft instutionaliseret, skylden kørt af på de samfundsgrupper med de laveste indtægter, dem der arbejde med de gamle mennesker, de blev federe. Hvorfor mon? En kombination af mange ting, forhold man reelt ikke kender til videnskab der ikke er sket endnu, skiftende regeringer, der lægger pres på, journalister der formidler pensionskassernes mantra: Hvis du er syg - selv skyld i det - kan du ikke få. Hvis du er slank kan du, ny-nazisme i kropslig forstand, de må klappe i hænderne de nu afdøde, der indførte tesen om den rene race - nu i sundhedsforklædning styret, medieret og formidlet af Sandhedsministeren. Nå nej, Sundhedsministeren. Hvorfor hedder det ikke minister til afvikling af usund levevis i stedet?
Man vil sætte skat på sukker og sukkerholdige produkter, hvorfor sætter man ikke momsen ned eller fjerner den på frugt og grønt i stedet? gør det muligt for fattige familier at handle andet og mere end halalkylling og den fedende fars? Og hvordan kan det være, at den dokumenterede skadelige aspartan går fri. Kemisk sukker er ok mens almindelig sukker ikke er !?!?!?!?
Og hvorfor koster fittnescentre så mange penge,hvorfor laver staten ikke nogle af dem - gratis. Riget mangler familier der gider komme hinanden ved...vi kunne mødes der om søndag....tyk og tynd..

HVAD HELVEDE BILDER DE SIG IND?

De kan stikke den op i røven kan de, ingen ved reelt hvad det her handler om, og der er tale om en hetz af dimensioner. Modernitetens fallit og hovmodets grimme ansigt.

Novo klapper i deres fede hænder, og fremstiller insulin, så slipper du for at TÆNKE !
Godt støttet op af Lundbeck. Du kan jo få en pille. NÅ FOR HELVEDE den fjerner appetitreguleringen, så må du hellere få en anden.
Se på psykiatrien, hvorfor er der så mange fede mennesker der?

HALLO vi er nordboere. Det er sgu da ikke MENINGEN, vi skal æde ris og pasta endsige lette sovse fyldt med fløde og tilsætning fra Knor, Novo og Lundbeck...

Jeg har det sådan, at jeg vil skide på, hvad de/man mener. Hvis min kiste er for tung, når den tid kommer, så foreslået jeg, at de gror et par hjul, så kan de trille mig ud over Møens Klint og stille se til at alle havene flyder over fordi, jeg blev søsat.

Du er for flink i det indlæg, Thomas. Der er tale om en ureflekteret svinestreg af dimensioner. Og den har efterhånden mange år på sin ureflekterede fede bag.

Thomas Bolding Hansen sagde ...

Ærligt talt Lotte, så var jeg ekstremt harmdirrende, men skriver ikke altid lige struktureret, når jeg er det, så jeg dæmpede det.

Det samme gjorde jeg ved seriemorderen, jeg er fnysende i sådan et tilfælde over Politiets/samfundets syn på "husspetakler".

Men med Statsfascisme er det lige som antydet, det er fascisme, når staten selv mener det er ok.

Når jeg garderer mig, er det fordi fedme kan også være selvforskyldt, man kan drikke fire liter cola om dagen osv.

Jeg har selv været oppe og runde de 109 kilo som coladranker.

Men jeg tabte mig ikke i alt tyve kilo ved max, ved at underernære mig selv - men med motion og nul sukker.

Og jeg skriver også at fedme ikke nødvendigvis skyldes dårlig kost, som du nævner er der hormonforstyrrende stoffer, såvel som et menneskes forbrænding er meget forskellig.

Man kan leve almindeligt sundt og tage på, hvis ens forbrænding er lav.

Omvendt kan man være langt mere usund som slank. Og det er den pointe jeg gerne vil have frem.

Lotte sagde ...

Helt i orden.
Og det vidste jeg vel egentlig også godt, jeg så bare en chance for at folde mig ud i dit kommentarspor. Ser du jeg er nemlig også harmdirrende.

Der er MANGE ting, der skal tages i betragtning, og de færreste tænker det langt nok.
Det var såmænd bare det.

:-)