torsdag den 5. november 2009

Hvad alle vi harmdirrende gnavpotter godt vidste i forvejen

En australsk psykolog giver den kreative klasse kam til deres urban modefrisure:


Er du i dårligt humør?

Det skal du ikke være ked af - det er nemlig sundt.

En australsk psykolog har fundet ud af, at sure mennesker er bedre til at tænke klart, de er mindre godtroende og bedre til at tage beslutninger.

Professor, Joe Forgas, der er tilknyttet The University of New South Wales i Sydney, mener, at i modsætning til positive mennesker, der har tendens til at være mere kreative, så er negative personer mere opmærksomme, og de klarer sig bedre i pressede situationer.

- Positivt humør fremmer kreativitet, fleksibilitet og samarbejde, hvorimod negativt humør sætter gang i en mere påpasselig og forsigtig tankegang, hvor man lægger mere mærke til den ydre verden, skriver Joseph Forgas i undersøgelsen.


Freud kan rende og hoppe. Dette er for os gnavpotter og pessimister århundrets gennembrud inden for psykologien :P

Og hvorfor er det lige jeg tænker på K i Mark Steyns anekdote
?

K, som da Mark Steyn konfronterede hende med en radikal muslim, som direkte sagde at han ønskede at udslette vantro, svarede: Jamen, "så må vi jo bare fordoble vores indsats for at integrere dem".
Hvilket naturligvis betød, jeg aner ikke, hvad vi skal gøre? Og jeg ønsker ikke at spolere min positive lille bobleverden ved at tænke over det.

Den kreative klasse er tiden mest over hypede fænomen, en boblemode, lidt lige som den overdimensionerede tiltro til Silicone Valley, der ledte til verdensomspændende økonomisk krise, da boblen brast.

Den her boble med Islam og dialog, eller ild og benzin, siger nok lidt mere bang, end alle de andre. Så er der slet ikke underdrevet, overhovedet ikke :) Kunne aldrig falde mig ind.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Fedt, Thomas, for så behøver jeg fare rundt og undskylde for mit gnavne humør som jeg næsten altid havner i, når jeg har hørt/set for meget til og om islam/muslimer i Danmark, Europa, Vesten.

Det ER nemlig til at blive i kronisk gnavent humør over!

Vivi

Thomas Bolding Hansen sagde ...

Ja, Vivi, rart at der også er fordele ved at være sur :)

Jeg frygtede engang at ende som en gammel sur mand.

Men erfaringen har vist mig, at hvis man ikke raser, så glider man kun på overfladen og ser slet ikke hvad der foregår.

Så nu håber jeg, at jeg fortsat er sur mand, for det betyder grundlæggende, at jeg ikke er ligeglad.

Dylan Thomas -

Do not go gentle into that good night,
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.

Though wise men at their end know dark is right,
Because their words had forked no lightning they
Do not go gentle into that good night.