mandag den 30. november 2009

Den mentale mur

Der er en afgrund til forskel på vores og deres syn på tilværelsen, men i sidste instans kommer virkeligheden til at ramme alle direkte i fjæset, undtaget måske Fanøboere og andre udørker.

Opinion af Marie Hvidt:



Denne lørdag eftermiddag får jeg fornøjelsen af at blive kaldt en dansk møgso af en lignende ungersvend, da jeg venligt beder ham om ikke at køre frontalt ind i mig og min 12årige kusine på sin damecykel. »Herligt! Nu igen,« tænker jeg, »skulle jeg aldrig se at få skrevet det speciale færdigt, så jeg med min første løn kan rekvirere den lejlighed på Fredhvilevej i danskerghettoen Frederiksberg?«

Så ville det være slut ved at hyperventilere, når jeg skal ind og ud af min opgang. Så vil det være slut med alternative seksuelle tilbud fra knægtene, der hænger på hjørnet og slut med bekymringer om mine gæsters sikkerhed på vej hjem fra rødvins­aftener.

Hun er så heldig, at hun får råd til at flytte. Det er ikke alle. Problemet kan selvfølgelig løses ved at konvertere til Islam og bære sit tørklæde offentligt. Så er man pludselig i en helt anden kategori:

Kald mig paranoid eller sippet, men det, jeg oplever på Nørrebro, er, hvad man kunne kalde for omvendt racisme og kvindefjendskhed i sådan en grad, at den er adfærdsændrende og angstprovokerende. Det er ment på den måde, at der i verbale sammenstød med drengene henvises til min etnicitet og mit køn, der dermed retfærdiggør deres aggression.


Igen skal det nævnes, at Jeanne Pierre Obin rapporten, bestilt af den franske regering, kom frem til det resultat, at de skoler som prøvede mest af dialogens vej var dem som havde størst problemer med manglende ligestilling og vold mod kvinder.
Det er vores skyld, at de finder det acceptabelt at diskriminere, kalde kvinder for ludere osv. for vi har intet gjort for at bearbejde den holdning - intet gjort for at forhindre vold hjemme hos dem selv.

Skal jeg acceptere, at det er da OK at være en danskerluder og en fucking so? Det er ikke et frit, tolerant og liberalt Nørrebro, som vi alle drømmer om, holder af og tænker tilbage på.
Det er en lille gruppe siger hun så, men gu er det ej. Det afhænger af hvad du kalder en lille gruppe, men jeg vil ikke kalde den lille.

Det her bliver et langt større problem og skal der være minimum af chance for at håndtere udviklingen, skal der sættes hårdt ind nu.

0 kommentarer: