onsdag den 18. november 2009

Den evige tudehistorie - nej den svider ikke

Jeg kunne lige så vel tude over de Israelske børn med posttraumatisk stress, som jeg kunne tude over de checkpoints, der skal forhindre flere raketter i at komme ind i Gaza, eller forhindre palæstinenserne i at dræbe næsten 1000 israelere på kort tid med terrorangreb, hvilket de lykkedes med, da de checkpoint ikke eksisterede.

At kræve af Israel, at de skal fjerne de checkpoints, er som at bede dem om at acceptere et terrorangreb om ugen, eller to.
Det er som at bede dem om at dø.

Disse checkpoints er der af nødvendigved og desperation. Ikke af ond vilje.

En engelsk officer understreger over for det FN, hvor offer/bøddel rollen er fast uddelt, at Israel gjorde langt mere for at spare civile liv, end noget militær i hele verdenshistorien har gjort det:



Mere - der mangler desværre første del, Alan Dershowitz :





5 kommentarer:

raapil sagde ...

Undskyld mig, men du ved vist ikke tilstrækkeligt om sagen til at gøre dig klog på den. Det er det uheldige med Israel-Palæstina konflikten, at alle og enhver mener at vide hvad der er op og ned, selvom de intet har læst af værdi.

Thomas Bolding Hansen sagde ...

Godt du siger undskyld, for sikke en gang pis at lukke ud.

Mig bekendt har du knap selv læst om Israel et helt år, så der er nok grænser for, hvad du selv ved.
Jeg har faktisk læst en del om Israel.

Så der er ikke interesse for dækningsløse blanchobeskyldninger, Raapil, hvad er det jeg ikke ved?

Jeg kunne med mere ret sige, at du ikke aner en skid om Islam.
Men det afholder ikke dig fra de store beskyldninger og motivanalyser angående dem som har.

Så kort sagt, rend mig et hvis sted.

raapil sagde ...

Problemet med at vurdere forholdet mellem Israel og de palæstinensiske terrorgrupper er, at man ikke kan se tingene isoleret fra hele den historie der ligger bag.

Men i stedet for at skændes, så lad os tage en debat om en enkelt vigtig episode i Israel/Palæstinas historie. Ikke for rivaliseringens skyld, men for at grave et spadestik dybere i sandhedens tjeneste.

Det kunne være en debat om fx:

- 1947-48
- 1956
- 1967
- 1973
- eller krigene i Libanon og Gaza de seneste år.

Årsager, baggrund, motiver osv. Bare ét af punkterne.

Thomas Bolding Hansen sagde ...

Jeg savner lidt engagement selv her på min egen blog, til at grave dybere i nutidige samfundsspørgsmål, men ellers en god idé.

raapil sagde ...

Så er du sikkert træt af at skrive. Hold en pause, gå ud og mærk kontaktfladen mellem jorden og dine fødder...

http://www.youtube.com/watch?v=vyCbIDhLepE