tirsdag den 3. november 2009

Husspetakler - ikke noget problem - videre

Hvis noget er husspetakler, er det godt det samme som et trægt politi, der helst ikke vil forlade kaffestuen - undskyld den grove karikatur, jeg ved skam godt de har travlt - altså vi taler om noget som er langt nede på prioteringslisten.

Et absurd tilfælde har jeg behandlet tidligere i den her post:

Grunden til jeg tager emnet op igen skyldes Lundin den anden - morderen af Lisbeth Nielsen og to andre kvinder.

For et år siden, var han tæt på at tage livet af en anden kvinde, sagen blev henlagt som husspetakler og selv om Politiet dagen efter fandt ud af mandens brogede fortid, skete der intet, ingen sigtelse og prøvelse ved retten, hvor selv banaliteter nogle gange bliver prøvet.

Politiet selv angiver, at de ikke kunne finde tegn på vold, hvilket de selvfølgelig skal kunne.

Men alligevel sidder jeg tilbage og tænker, den mand burde aldrig have gået frit omkring.
Det samme gælder personer, som selv uden at slå ihjel, gentagent begår grov vold.

Jeg synes dette er et klokkeklart eksempel på at forbryderen betragtes som mere offer, end hans ofre.

Jeg mener ikke at en grov forbrydelse skal give livstid, eller ubestemt tid.

Men begår man flere af dem, så skal de ved gud.

Fængsel og forvaring vil afgjort ikke skabe et bedre menneske i tilfældet Lundin, eller ham her og mange andre. Men det vil friheden heller ikke. Friheden vil blot gøre det lettere at stjæle andre folks liv, berøve hele familier for en kær, berøve børn for en moder.

Jeg tror ikke på nåde over for sådanne mennesker Jeg kan kun forestille at Lundin sagtens kunne give den som konverteret dydsmønster, hvis han havde frigivelse i udsigt.
Det er et træk hos en psykopat at hykle følelser og venlig charme.

Nej, bordet skal fange ved grove forbrydelser.

To mord eller mordforsøg.

Tre tilfælde af grov vold - Og man skal ikke ud før man går med stok, eller sidder i rullestol.

Selv ved mindre personfarlige forbrydelser skal der sættes hårdere ind ved gentagelser.

Først og fremmest skal rabatten i straflængde ryge, så man sidder den tid man bliver dømt.

Gentagne forbrydere skal ikke have rabat - de skal have stigende straflængder.

Personfarlige forbrydere skal kunne få forlænget deres straf, hvis de vurderes til fare for andre.

Nej, det hjælper ikke forbryderne, men det hjælper ofrene, skaber færre af dem.

0 kommentarer: