torsdag den 11. december 2008

Amazonen man ikke skal kæmpe med

Det er trange tider for de lokale bog og musikforretninger. En del af forklaringen er naturligvis nethandel. Hvem kan sige nej til spændende bøger for 40-100 kroner, med porto? Eller en god film, de fleste faktisk for 50 kroner, andet end det skrammel de typisk sælger billigt her lokalt.
Det er selvfølgelig ikke specielt respekterende over for mindretalssprog, eller dem som forsøger at skabe et marked med et.
Det kræver at man kan begå sig på et andetsprog som Engelsk, men så er internethimlen også åben.

Jeg bruger utroligt meget Amazon.co.uk. For søren hvor kan man da få mange spændende ting der, til det halve eller noget billigere.

Jeg havde som udgangspunkt en enkelt bekymring, nemlig at mine varer skulle forsvinde under postgangen.
Det skete så for nyligt for første gang, efter rigtig mange sikre leveringer.
Jeg kontaktede forsigtigt Amazon, ikke med noget håb om mine rettigheder, men blot for at finde ud af om de kunne sige hvor den havde været forbi sidst.
Dagen efter, på en lørdag, fik jeg en mail om at de så sandelig havde sendt en ny pakke.
Ikke nok med det, så skulle jeg såmænd bare beholde den første pakke, hvis det skulle vise sig at den kom frem, "for det var alt for dyrt at sende en sådan pakke tilbage".
Vi taler om varer til 300 kroner, ikke småt eller stort, men det er sørme god service og leveringen er som regel under en uge. Specielt "The Marketplace", er stedet hvor man gør et godt kup.

Billigt, et kæmpeudbud af bøger, ja faktisk et permanent juletræ med uendelige pakker under, ja Amazonen og internethandel kan absolut anbefales.
Omvendt tror jeg at spilde for meget tid på nettet er skadeligt, det er godt at orientere sig, men at jage den ene nyhed efter den anden skader evnen til fordybelse, så når i nu er her alligevel, Saxo, Amazonen, whereever, køb en bog.

2 kommentarer:

Olsen sagde ...

Med altid sikker levering og præcision har jeg gennem længere tid købt litteratur hos The Book Depository, som altid har ligget ca. 20% billigere end 'Amazonen.' Stor var min overraskelse med sidste ordre som jeg fik retur med besked om, at de ikke længere sendte til DK. En hurtig kontrol vist at vort kære land var det eneste i Skandinavien der var underlagt denne klausul. Det krævede en forklaring som jeg venligt fik; "danske skatteregler gjorde, at de havde underskud på salg til DK, men genforhandling med danske myndigheder ville ske januar 2009." Fantastisk at man på dette område også er underlagt mærkværdige særregler. Det var ellers alletiders boghandel.

Thomas Bolding Hansen sagde ...

Gad vide om det gælder, når du bestiller gennem "the marketplace" på Amazone? Men det gør det nok.

Jeg har dog ikke bestilt en bog hos dem, gennem amazone siden den 16. oktober.

Men jeg kan godt forestille mig de har en smal profitmargen, når det gælder handel med Danmark.

Man kan frygte, at mange af de andre billige boghandler derovre følger trop.