lørdag den 3. september 2011

Fair Løsning bashing del 4

S og SFs trafikpolitik er kommet til at dreje sig meget om en betalingsring i hovedstaden.

I virkeligheden vil S og SF indføre betaling på alle store trafikveje i landet og blandt de trafikpolitiske tiltag, gemmer der sig endnu et konkurrencesvækkende tiltag.

S og SF vil nemlig indføre en afgift på lastbiltrafik på 1,32 kr. pr. km, hvilket vil ramme visse virksomheder uforholdsmæssigt hårdt, nemlig virksomheder langt fra havne og med produkter, der fylder meget og samtidigt har lav indtjeningsrate i forhold til volumen.

Er du primært en eksportvirksomhed i skarp international konkurrence, der satser på store partier afsatte varer til en lav indtjening. Så vil du nok stærkt overveje, om Danmark er stedet, hvor din produktion skal ligge, for denne afgift knytter sig til en lang række forringelser af konkurrenceevnen.

S og SF forventer, at få 1,5 mia. kr i provenu for denne afgift på lastbiler.

Også person- og varebiler uden for København kan imødese en afgift på 0,35 kr. per kilometer.

Her forventer S og SF et provenu på 4,5 mia. kr.

Sammen med betalingsringen i København forventer S og SF 8,3 mia. kr. mere i statskassen.

Pengene skal bruges til en halvering af registreringsafgiften på miljøvenlige biler, der udleder mindre end 125 g CO2 pr. km.

Læs mere i Fair Forandring - Baggrund.


0 kommentarer: