tag:blogger.com,1999:blog-6594160974720652338.post1971052764238052654..comments2023-03-18T12:42:10.649+01:00Comments on Det Logiske Snit: Tørklæder og leverpostej revisitedThomas Bolding Hansenhttp://www.blogger.com/profile/12032496314247591996noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-6594160974720652338.post-29070358842151040662009-08-22T16:47:25.098+02:002009-08-22T16:47:25.098+02:00Ja morten, det er jo det paradoksale. De muslimske...Ja morten, det er jo det paradoksale. De muslimske kvinder fra Hofstadtgruppen, blev netop radikale salafier, for at kunne bryde med familiens monopol over deres liv.<br />På denne måde kan de ikke blive æresmyrdet, og har en iman og en masse andre salafier i ryggen, samt koranen og hadith.<br /><br />Men jeg mener at for frihedens skyld, skal man netop overveje forbud.<br />For at lette presset på de kvinder som bliver tvunget til at gå med slør og værre, og for de kvinders skyld som bliver chikaneret, fordi de ikke går med slør, og det gælder jo selv ikke muslimer.<br /><br />Når Ellemand er ude og sammenligne med Sudan osv. SÅ er han for langt ude. Frankrig har forbud, i det offentlige rum. Hvis Frankrig var som Sudan, burde vi smide Frankrig ud af EU.<br /><br />Kunne lige så godt sammenligne Hitler med Ellemand fordi de begge har overskæg, eller deler et enkelt politisk synspunkt.Thomas Bolding Hansenhttps://www.blogger.com/profile/12032496314247591996noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6594160974720652338.post-80152439150272974492009-08-22T16:40:26.498+02:002009-08-22T16:40:26.498+02:00For mig at se er det kun guds eksistens i sig selv...For mig at se er det kun guds eksistens i sig selv, som er enten/eller.<br /><br />Set fra mit synspunkt, vil jeg ikke udelukke at gud eksisterer, men mener så at gud er noget vi slet, slet ikke forstår og ikke skal tillægge egenskaber som er menneskelige, eller personlige. Per defintion.<br /><br />Omvendt betragter jeg evolution som et absolut faktum. Mennesket blev ikke skabt, men udviklede sig. Fugle er rester af de gamle dinosaurer og engang var alt liv i havet stort set osv.<br />Så jeg kan også godt forestille mig en verden uden gud, en verden hvor naturen prøver sig frem, ikke altid med held i øvrigt.<br />Men teknisk set, jeg har jo læst Martinus, som er spændende og fascinerende, så kunne der både være en gud og en evolution, et forhold som kort kan beskrives som "altid forvandling og aldrig stilstand".Thomas Bolding Hansenhttps://www.blogger.com/profile/12032496314247591996noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6594160974720652338.post-74618414696232993282009-08-21T23:40:14.954+02:002009-08-21T23:40:14.954+02:00Jeg er fristet til at genposte et indlæg om disse ...Jeg er fristet til at genposte et indlæg om disse her burkaer og tørklæder:<br /><br />Nu har vi jo altså af gode grunde stort set kun vidnesbyrd fra de kvinder, som frivilligt har iført sig burka.<br /> <br />At indhyllingen i burka eller slør skulle handle om frihed eller det modsatte, er under alle omstændigheder et af vor tids største blålys.<br /> <br />Kvinder fra de islamiske kulturer er <i>ikke</i> fri, uanset de fra- eller tilvælger bestemte beklædningsdele.<br /> <br />At vælge at bære tørklæde svarer for langt de fleste kvinder fra muslimske kulturer til, at de tager en fiks lille lænke om foden, som de selv har nøglen til. "Se - jeg vælger selv at gå med lænke". Og det er jo godt.<br /> <br />For så længe de beholder fodlænken på, bliver de ikke konfronteret med den tykke lænke, de har om halsen.<br /> <br />Ingen af disse kvinder/piger bliver hverken mere eller mindre frisat af deres tørklæde eller burka. Der er praktisk taget ingen af dem (jo, jo <i>Rushy Rachid</i> fik lov til at <b>gifte</b> sig med "konvertitten" Jens Højbjerg) som frit kan vælge sig et liv - f. eks. på polsk med deres danske kæreste på et kollegieværelse.<br /> <br />Slaven kan slippe for at blive konfronteret med sin ufrihed, hvis han eller hun selv "vælger" at være slave. Og den frihed for erkendelse varer lige nøjagtigt til den dag, slaven beslutter, at han eller hun ikke mere vil være slave.<br /> <br />Og: den frihed er netop på en studs, den frihed, som tørklædet tilbyder. Plus een til:<br /> <br />Det, der sker i øjeblikket er, at kvinder, der i gennem evigheder er blevet slået i hovedet med Koranen, nu erobrer den. De bliver "fromme" og Korantro. Og slår igen med den! For gennem kendskab til Koranen, kan de gennemtrumfe visse begrænsede personlige valg. Bl. a. ser vi nu så småt - meget småt, og kun i de allermest oplyste kredse - ægteskaber på tværs af etniske skel mellem muslimer (iranere og pakistanere f. eks. (primært pakistanske mænd/iranske kvinder)).<br /> <br />Derfor breder en form for fundamentalisme sig i øjeblikket som en steppebrand blandt visse muslimske piger rundt omkring os. I en organisation som Hizb-ut-Tahrir, nedbrydes de etniske skel også. Det tiltrækker. Desværre. For den identitet og retfærdiggørelse, som lige dén organisation tilbyder, har Fanden skabt, efter min ringe mening.<br /> <br />Nå, men sagen er, at diskussionen om frihed ikke skal handle om tilsløring eller ikke tilsløring, men om frihed eller ikke frihed.<br /> <br />Så udfra et sundt etisk synspunkt er det uforstandigt at forbyde burkaen.<br /> <br />Noget andet er, at det kunne være sjovt at røre lidt rundt i gryden ved at gøre det alligevel. Men det er en helt anden historie :)<br /><br />- - -Morten - - -noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6594160974720652338.post-70741939834994631282009-08-21T10:11:01.277+02:002009-08-21T10:11:01.277+02:00Jamen Thomas, du kredser jo om det:
Findes Gud el...Jamen Thomas, du kredser jo om det:<br /><br />Findes Gud eller findes Gud ikke?<br /><br />De to måder at tænke på kan selvfølgelig ikke korrespondere.<br />Den ene forståelseshorisont udelukker den anden.Lottehttp://www.eksistens.wordpress.comnoreply@blogger.com